OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je otázne, nakoľko „potrebné“ sú vôbec recenzie nových albumov kapiel ako PEARL JAM. Ak by pri dnešných skúsenostiach boli ochotní vypustiť do sveta niečo, čím si pohnevajú fanúšikov, bolo by to asi na psychiatriu. Na druhej strane, oni majú nielen zarobené, ale hypoteticky by už nikdy nemuseli vydať jedinú novú skladbu. Vstupenky by sa predávali bez problémov tak či tak – ľudia prídu, aby počuli „Corduroy“ alebo „Black“ a prídu radi aj ôsmy raz. Holý fakt, z ktorého na posledných štúdiovkách Američania ťažia.
A v tomto zmysle je aj tá jubilejná desiata typickým albumom kapely, ktorá vlastne albumy už nejaký ten piatok vydáva tak trochu zbytočne a je si toho iste vedomá. Poslucháč však z dosky nemá pocit, že by tvorba nového materiálu predstavovala nočné naháňanie komára po izbe. A ak sa aj jeho pocity nezakladajú na pravde, v Seattli si prinajmenšom pomohli elektrickými lapačmi hmyzu.
Ako vyslovený fanúšik, ktorý postupne skupuje do zbierky všetky podstatné albumy, osobne nesúhlasím s tvrdením, že PEARL JAM nikdy nevydali zlú dosku. Dobre, „zlá“ je v prípade zaslúžilých grungeových veteránov príliš silné slovo, no úprimne - koľko si toho po rokoch pamätáte z „No Code“ alebo „Binaural“, ktoré sú aj na najznámejších živákoch zastúpené len symbolicky?
Osobne sa neobávam, že by sa k nim raz pridala aj aktuálna dvanástka skladieb. Ako ste už iste aj bez týchto zbytočných riadkov zistili, „Lightning Bolt“ má na to zaradiť sa k tomu lepšiemu, čo za viac ako 20 rokov z dielne Vedderovcov vyšlo. „Backspacer“ bol viac-menej len o tom, aby príliš dlho nebolo ticho. Medzi ním a novinkou bolo síce ticho ešte dlhšie, tá však naproti tomu úspešne budí dojem, že má aj o niečo hlbší zmysel.
PEARL JAM sa s nadšením vedia pustiť do nie príliš prebádaných území, svoju klasickú typológiu skladieb prekladajú niekoľkými na ich pomery experimentálnymi kúskami, strategicky roztrúsenými na rôznych miestach tracklistu. Koketujúc s novými polohami obohacujú svoj imidž dobrosrdečných, pozitívne naladených „flanelových“ rockerov odvedľa. A tak, hoci si dovolím tvrdiť, že sa im opäť nepodarilo stvoriť hymnu typu „Not For You“ (čo nikto ani nečakal), zopár kúskov má slušný potenciál pevne sa usadiť v setlistoch aj popri „Alive“ a „Jeremy“.
Prekvapila už prvá vopred vypustená lastovička „Mind Your Manners“. Je jedno, koho a v akom zmysle. Podstatné je, že išlo o podnet k diskusii. Punkový rýchlik s nákazlivým refrénom pôsobil mätúco a splnil úlohu držať poslucháča vo vzrušujúcom napätí z neznámeho. Druhý singel „Sirens“ potom Američanov prezentuje už v očakávanej vkusne baladickej polohe a hoci tento typ skladieb je v ich tvorbe akoby povinnou jazdou pre davy, neurazí snáď nikdy.
Skutočne zaujímavé veci sa ale začnú diať až v druhej polovici nahrávky, na miestach úctyhodne vzdialených od oboch singlov. Celkovým víťazom je buď posmutnelá „Pendulum“, alebo rytmicky a náladovo nákazlivá rockabilly záležitosť „Let The Records Play“. Na chrbát im pri tom dýcha „Yellow Moon“, ktorá by sa zasa nestratila na „Into The Wild“. Záverečná dojímavá usmrkaná balada „Future Days“ je na druhej strane už snáď na hranici akceptovateľného, prípadne aj kúsok za ňou. Ťažko však súdiť, že sa podobným kúskom budú v budúcnosti PEARL JAM absolútne vyhýbať.
Môže to znieť naivne, no „Lightning Bolt“ je našťastie trochu viac ako len hmatateľný „show-must-go-on“ dôvod na ďalšie celosvetové turné, ktoré, ako sme spomenuli, by si PEARL JAM mohli drzo dovoliť aj bez neho. S kultovkami ako „Vitalogy“ či „Ten“ sa bezosporu porovnávať nemôže už len z princípu, pokiaľ tým princípom rozumieme masovo prijímanú mantru o neoddiskutovateľnej nadčasovosti diel z raných deväťdesiatych. Na rozdiel od predchodcu však „Lightning Bolt“ je platnou doskou „zaslúžilých umelcov“, ktorým by dnes síce svedčal skôr priestor o dĺžke kvalitného EP, no keď sa z toho napokon stane ľahký full-length, nikoho to neurazí.
Platná doska „zaslúžilých umelcov“, ktorým by dnes síce svedčal skôr priestor o dĺžke kvalitného EP. No keď už sa z toho napokon stal ľahký full-length, nikoho to neurazí.
7,5 / 10
Eddie Vedder
- spev, gitara
Jeff Ament
- basgitara
Mike McCready
- gitara
Stone Gossard
- gitara
Matt Cameron
- bicie
1. Getaway
2. Mind Your Manners
3. My Father's Son
4. Sirens
5. Lightning Bolt
6. Infallible
7. Pendulum
8. Swallowed Whole
9. Let The Records Play
10. Sleeping By Myself
11. Yellow Moon
12. Future Days
Gigaton (2020)
Vault 9: Live In Seattle 12/8/93 (2019)
Let`s Play Two (Live/Original Motion Picture Soundtrack) (2017)
Lightning Bolt (2013)
Backspacer (2009)
Live At The Gorge 05/06 (2007)
Pearl Jam (2006)
Benaroya Hall - October 22nd 2003 (2004)
Live At The Garden (2003)
Lost Dogs (rarity) (2003)
Riot Act (2003)
Binaural (2000)
Live On Two Legs (1998)
Yield (1998)
No Code (1996)
Vitalogy (1994)
Vs. (1993)
Ten (1991)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Monkeywrench Records
Stopáž: 47:14
Produkce: Brendan O'Brien
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.